آموزش مناسک حج - قسمت اول
1403/02/07
6 بازدید

آموزش مناسک حج - قسمت اول

در این مقاله قصد آموزش مناسک حج تمتع را داریم.

حج در لغت به معنی آهنگ و قصد است و در دین اسلام اعمالی است که در مکه در پاسخ به ندای دعوت ابراهیم داده می شود. برای تشرف به حج تهیه فیش حج ضروری است.

ابراهیم چون به فرمان الهی کعبه را ساخت پروردگار به او فرمان داد تا همه انسان ها را در همه عصرها و نسل ها برای حج دعوت نماید. حضرت ابراهیم نیز بر روی سنگی که مقام ابراهیم است رفته و فریاد زد بشتاب به سوی حج و این ندا را به همه انسان ها در همه نسل ها برساند و اینک ما نیز به دعوت خلیل خدا به حج بیت خدا میرویم.

در حقیقت خداوند از زیارت خانه خود زیارت خود را قصد کرده است. در واقع کعبه نه خانه که مهمان خانه خداست و اگرچه در همه جا میتوان خدا را عبادت کرد ولی خداوند بعضی زمان ها و مکان ها را برای پذیرایی مشخص کرده است مانند روزه ماه رمضان و حج.

در این مقاله به مناسک حج می پردازیم. سه نوع حج داریم، حج تمتع، حج قران، حج فرد.

هر حج مرکب از دو عمل عمره و حج است که هر دو را باهم حجت الاسلام می گویند. حج تمتع بهترین تنوع حج است و آخرین تشریع خداوند در امر حج می باشد. برای خرید فیش حج تمتع با کارشناسان ما تماس بگیرید.

قرآن کریم می فرماید حج تمتع برای کسانی که بیشتر چهل و هشت میل با حرم فاصله دارد واجب است. حج قران و افراد برای کسانی که کمتر از چهل و هشت میل فاصله دارند واجب است. هر فرسنگ سه میل و هر میل چهارهزار زراعت که حدود هزار و هشتصد و پنجاه متر می شود.

 

خرید و فروش فیش حج عمره و تمتع 1403

برای اطلاع از قیمت جدید فیش حج 1403 با کارشناسان ما تماس بگیرید.کارشناسان ما آگاهی لازم در خصوص قیمت فیش حج و خرید فیش حج را به شما می دهند، ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخ گوی سوالات شما هستیم.

 

فرق اساسی حج تمتع با دو حج درگیر این است که عمره تمتع پیش از حج است و عمره قران و افراد بعد از حج است. فرق دیگر در قربانی است. در حج افراد قربانی واجب نیست. در حج قران باید قربانی را نشان دار کرده و با خود بیاورد و در حج تمتع قربانی واجب است اما ��ر همان حرم خریداری می شود. البته کسی که حج مستحبی انجام می دهد می تواند یکی از این سه حج را انجام دهد ولی حج تمتع فضیلت بیشتری دارد.

شرایط وجوب حج تمتع استطاعت نامیده می شود و چند شرط دارد:

1.      توانایی جسمی

2.      توانایی مالی

3.      باز بودن راه

زمانیکه به مکه مشرف شدید باید عمره تمتع و حج تمتع را بجا آورید تا حجه الاسلام انجام بپذیرد. قبل از اینکه وارد آموزش مناسک حج شویم در مقدمه چند مطلب بیان می شود.

اولا حج از فروعات مهم دین اسلام است و ترک عمدی آن موجب خروج از دین اسلام می گردد. چگونگی اعمال حج مانند سایر مسایل دینی تحولی است. به این معنا که یا انسان خود باید مجتهد باشد یا از مجتهدی تقلید کند و از او بپرسد. این حکم عقل در همه امور است یعنی ما یا باید متخصص باشیم تا عملی را خودمان انجام دهیم یا باید به متخصصی مراجعه کنیم. تقلید هم باید از مجتهد متقی زنده که آگاه به مسائل روز است باشد.

در روایت است خداوند حج و عمره را که از مال حرام باشد نمی پذیرد. نمی شود انسان با مال حرام که دین مردم را بر گردن دارد به زیارت خانه خدا که در حقیقت زیارت معبود است برود. بنابراین سعی کنیم اگر دینی داشتیم ادا کنیم یا اگر خودمان نتوانستیم وصیت کنیم که برایمان ادا کنند که حق الناس را به مردم برگردانیم.

اولین صفت اخلاقی که حج به ما یاد می دهد تواضع و فروتنی است، بنابراین اگر با کسی کدورتی داشتیم باید پیش قدم شویم. خمس و زکات اگر در مال ما واجب شده باشد باید بپردازیم. احرام در لباس خمس نداده و قربانی با پول خمس نداده صحیح نیست.  

 

آیا پول هایی که به صورت صدقه و کمک به دیگران میدهیم خمس حساب می شود؟

در پاسخ به این سوال باید گفته شود که هر چیزی جای خود را دارد. صدقه مستحب است و خمش و زکات واجب. ابتدا باید واجب را انجام داد و بعد مستحب. واجبات باعث تربیت دینی ما می شوند و مستحبات تقویت و پرورش این تربیت هستند. خمس و زکات پاک کردن قلب از پستی بخل است و صدقه تمرین کرامت و بزرگواری است. ابتدا باید قلب را از پستی بخل پاک کرد تا بزرگواری جای آن را بگیرد.

یکی از نکات مهم خمس این است که خانه ای که در آن زندگی می کنید، اتومبیل و وسایل زندگی، مسافرتی که میرود و هدیه ای که به اطرافیان داده می شود هیچ کدام خمس ندارند بلکه خمس به آنچه که از هزینه های متعارف زندگی زیادتر بیاید لازم است.

مسئله دیگری که مطرح می شود نیابت در حج است. در نیابت شرط است که نایب اعمال را صحیح انجام دهد. افرادی که برای خود حج می کنند رخصت هایی دارند. به عنوان مثال در صورت بیماری افراد دیگر میتوانند برایشان سنگ بزنند یا وقوف اضطراری مشعر کنند. یا با چرخ طواف را انجام دهند و امثال این موارد. ولی نایب نمی تواند نایب بگیرد به جز در ذبح قربانی. در این شرایط ضوابط باید رعایت شود به عنوان مثال اصل نماز باید ایستاده باشد ولی کسی توان نداشته باشد میتواند نماز را به صورت نشسته یا خوابیده به جا بیارم اما اگر به نیابت کسی نماز بخوانید حتما باید ایستاده و با قرائت صحیح عربی باشد. چنانچه کسی که قرائت عربی او صحیح نباشد در صورتیکه نایب شود احرام او باطل است.

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و محتوای شما را جمع‌آوری می‌کند تا بتوانیم نظرات درج شده در وب‌سایت را پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر خط‌مشی رازداری و شرایط استفاده که در آن اطلاعات بیشتری در مورد مکان، چگونگی و چرایی ذخیره داده های شما دریافت خواهید کرد.
افزودن نظر

نشانی دفتر

تهران، خیابان انقلاب اسلامی، خیابان جمالزاده جنوبی، نرسیده به کوچه شعله ور، پلاک 39، طبقه اول، واحد5

دانلود برنامه اندروید -دانلود کنید (حجم: 8 مگابایت)

فایل با فرمت zip میباشد که لازم است بعد از دانلود آن را Unzip کرده و فایل داخلی یعنی apk را روی موبایل یا تبلت خود نصب کنید

دروازه پرداخت معتبر